Tantvarning, varför det då?

Jag fick nöjet att följa med som sällskap då mannen skulle till Helsingfors och Ekenäs på arbetsresa. Alla vet nog hur svårt jag har att sitta stilla eller att överhuvudtaget sitta en längre stund så det var kanske inte en resa som man skulle förväntat sig att jag skulle göra. Men jag överraskade både mig själv och andra med mitt beslut att följa med.

Nu till det som jag har hört andra kallar –TANTVARNING. För att inte bli alldeles uttråkad av att bara sitta i bilen så tog jag med mig virkningen. Där satt jag i lastbilen höll min man sällskap med mitt outtömliga förråd av ord samtidigt som jag virkade på mina ”mormorsrutor”!!?? Oj, nu ser jag detta riktigt framför mig och visst tusan är de tantvarning, men det bjuder jag på för det är faktiskt ganska kul att ha något att göra i bilen då man själv inte är chaufför.

Jag kommer ihåg från barndomen då vi åkte på semester till Finland eller till släktingar som bodde lite utspritt i Sverige, då hade vi också något att göra i bilen. Ibland räknade vi alla rödfärgade bilar eller bilar av samma bilmärke, husvagnar kom det emot mer sällan så det blev tråkig. Detta med bilmärke var lite svårt för jag har aldrig varit bra på att känna igen bilmärken, men vi hade ju något att sysselsätta oss med.

Här är två av bilarna där jag i barndomen fördrev tiden med att räkna andra bilar.

Tillbaka till tantvarningen, jag började fundera lite på vad gör männen när dom är sällskap i bilen, alltså när det är någon annan som kör. Ursäkta nu alla män för mitt sexistiska fördomsfulla tänk. Jag tror ju inte männen sitter och stickar, virkar eller handarbetar i bilen. Men om dom nu skulle göra det, blir det gubbvarning då? eller är dom bara effektiva?
Strunt samma tantvarning eller inte, jag ska fortsätta att ta med mig sysselsättning då jag åker längre sträckor, för något vettigt ska man väl få gjort även om man bara sitter 🙂

 

Om arjasparlor

Jag är en femtioplussare som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Det här inlägget postades i Blandat, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

