Fria bildningen på led eller var det rad?

I måndags hade jag tillfälle att vara deltagare i en rekreationsdag på Bergö. Vi var ett helt gäng från Vörå i norr till Kristinestad i söder som alla jobbar inom den fria bildningen (arbetar/medborgar- och vuxeninstitut). Vi började med en ”frukost” på Strand-Mölle i Molpe där Ann-Sofi Backgren berättade om Molpe och Vindmöllorna, vilka faktiskt är Finlands första. Efter denna presentation var det dags att stiga på bussen och ta en tur ut till Bergö där vi skulle gå en vandringsled och även göra en rundtur på Bergö med Bussen.

Första stoppen blev vid vindmöllorna som ligger precis vid färjfästet. Jag brukar skämta om japaner och deras fotograferande, men vi är inte sämre än dom. Mobiltelefoner och kameror av alla de slag kom upp och visst skulle vindmöllorna fotograferas för det finns ju stor risk att dom inte finns kvar nästa gång vi besöker Molpe.

När vi steg ur bussen på Bergö fick vi en picknickpåse med oss. Kände mig nästan som en skolunge på utfärd 😉 men kan garantera att innehållet var gott, dock lite för mycket mat för en så kort vandring. Och det är från vår vandring som jag snappade rubriken eller vad tycks nog går vi på led eller är det rad?

Det fanns en massa snidade? djur och målade tavlor längs med vandringsleden, alla dessa har konstnären Lars-Göran Söderholm gjort.

Efter vandringen fick vi en rundtur i Bergö samtidigt som Ann-Sofi berättade både skrönor och sanningar om vad som hänt i Bergö. Underbar storytelling och fantastiska historier, kan bara beundra Ann-Sofi för sitt minne av detaljer och årtal.

Efter rundturen färjan tillbaka till Molpe och Strand-Mölle där vi åt en sen lunch. En härlig rekreationsdag var till ända och dags att åka hem. Tackar alla som var med och er som ordnade detta (kanske det blir fortsättning nästa år vem vet).

Ett är säkert jag kommer att besöka Bergö flera gånger.

Om arjasparlor

Jag är en femtioplussare som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Det här inlägget postades i Blandat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

