Tillbakablick

Imorgon är dagen för ”tillbaka till vardagsrutiner” eller åtminstone nästan. Jag ska jobba lite annorlunda i höst därav den tidiga starten, vilket jag absolut inte har något emot, tvärtom är det roligt att få lite mer rutiner och vardagskneg. Men innan dess tänkte jag göra en tillbakablick på vad jag har gjort under denna sommar.
En liten varning till er som inte gillar ”gör det självare” eller oss som fixar lite här och där. Nu är det dags för er att skrolla, byta sida eller blunda för nu börjar tillbakablicken vilket innefattar en del DIY-objekt.

DSC_0132

Ledigheten började med en resa till sol, värme och salta bad för det såg ju inte ut att bli någon varm och solig sommar här hemma. En underbar resa till Kreta där jag laddade  kroppen med D-vitamin, psoriasisen fick sig en liten ”käftsmäll” jag får ju tro och hoppas att den håller sig lugn tills nästa tillfälle för sol och salta bad terapi. Ja, vi laddade verkligen batterierna för mot slutet av solresan började det klia i mina ”gör det själv” fingrar – dom ville ha något att göra!

Mitt första projekt hemma var inte något sådant som jag ivrar för, men ibland är man tvungen även om det är med piskan på ryggen 😉 det har med trädgård och ogräs att göra. Jag fick nästan allt rensat men det ska ju göras igen och igen för ogräs tycks trivas i mitt minimala grönsaksland.

Följande projekt var mycket roligare. För ett antal år sen räddade jag ett skrivbord från att hamna på tippen. Den har fått vara i vårt sovrum som avställningsyta ända sen dess. Den var verkligen inte bekväm som skrivbord men jag har tyckt om den och den har fått vänta tills jag hittat rätta platsen för skrivbordet. Vissa kanske tycker att det är fel att göra ingrepp på gamla möbler, men jag ville visa och använda detta skrivbord som mannens morfar gjort. Skrivbordet var lite illa åtgånget med utsågningar för takbjälkar och mittenpartiet som bestod av målat tyg hade sina märken så det skulle fixas. Jag beslöt att denna härliga möbel skulle bli vårt vardagsrumsbord därför sågades benen till  passlig höjd, den utsågade brädan togs bort och en ny limmades fast. Mittenpartiet fick se sig utbytt till äkta läder. Lite slipning + Osmo trävax och vårt fantastiska vardagsrumsbord är på plats.

Tredje projektet var att måla om väggpanelen i farstukvisten. Nu när alla andra vill ha grönt i sin inredning håller jag på och målar över allt som varit grönt i 20år. Jag har fallit för pärlgrått och den färgen skulle panelen få. Ett ganska enkelt och snabbt projekt, supernöjd med resultatet även om bilderna inte ger rättvisa åt färgen.

Nästa projekt en ny köksö så att min Sedona torkugn skulle kunna vara framme hela tiden och möjligen användas oftare. Jag gjorde en köksö för ett antal år sen men den hade inte plats för torkugnen och förpassades till terrassen. Nu har jag använt upp alla mosaikplattor som blev över sen sist och resterna av den pärlgrå färgen, stommen är gjord av brädor från någon transportlåda. Det enda nya är kakelfogen och hjulen allt annat är sådant som vi har haft hemma – kalla det återbruk eller snålhet – vilket som går lika bra.

Lite virkning, stickning och pärlarbete framför tv:n sent på kvällarna har resulterat i färdiga handledsvärmare/pulsvärmare, ett pärlkors och påbörjat monteringen av mormorsrutorna jag virkat på.

Om jag själv får tycka så har jag hunnit med ganska mycket av sådant som jag tycker är roligt att göra. Jag har alltså laddat batterierna på bästa möjliga sätt, gjort det som jag  har velat göra varvat med några icke roliga men allt i egen takt och utan press.

För den som undrar, jo jag har hunnit att vara ute när vädret inte varit alltför bedrövligt. Med bedrövligt menar jag hagel, blåst, kallt osv. och egentligen så har det varit ganska bra och omväxlande även om vi alla skulle önskat en sådan sommar som man kommer ihåg från barndomen. Kanske nästa sommar blir en sådan man kan ju alltid hoppas.

Om arjasparlor

Jag är en femtioplussare som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Det här inlägget postades i Återbruk, Blandat, Hobby och annat kul, Inspiration, Renovering, Resor, Stickat, Virkat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

