Bilbesiktning – inte så ofta

Så var det där med minnet igen för något måste jag väl få skylla på.

Jag har en ny bil eller den var ny för fyra år sen. Någonstans har jag läst och hört att man inte behöver besiktiga bilen så ofta dom första åren, vilket är helt förståeligt. En ny bil ska väl vara i bra skick och för att hålla bilen i skick ska den servas. När jag köpte bilen Kia ingick 7års garantiservice vilket jag varit glad över. I fjol när var det dags för 3-års servicen kom jag på att fråga karln som tog emot min bil hur det var med besiktningen. Jag fick till svar – Ingen panik du får meddelande från besiktningskontoret när det är dags. Okey, jag litade på det och struntade i att kolla upp om det stämde, för jag har ju tidigare också fått en lapp i brevlådan när det varit dags för besiktning.

Nu var det dags för 4-års servicen och min bil var fortfarande obesiktigad!!! Till mitt försvar kan jag säga att några gånger under det gångna året har jag pratat om besiktning och funderat på när meddelanden ska komma. Men lika snabbt har jag glömt bort det och ”struntat” att ta reda på hur det nu riktigt var.

När jag kom hem med bilen från servicen beslöt jag mig för att ta reda på när besiktningen egentligen ska ske. Och jösses vad jag blev förvånad, bilen borde blivit besiktigad för 1år sen!! Min första tanke (förlåt) – Jädra karl som i fjol sa att det kommer ett meddelande när det är dags. Den andra tanken – Vilken tur jag haft som inte blivit stoppad av polisen för det kunde ha blivit dyrt även om bilen är i perfekt skick.

Tackar för att det finns Internet och nätbokning. Jag fick tid till följande dag 14:30 jag betalade och kände mig trygg med att det går bra för bilen är ju nyservad. Jag var hem ett varv innan jag skulle till besiktningen och då körde jag på nyasfalterat och på oljat eller vad asfaltläggarna preparerar vägen med innan dom lägger på asfalt. Något klet är det för det fastnade en massa grus på däcken. När jag körde iväg till besiktningsstationen hade jag inga problem, bilen uppförde sig precis så som en nyservad bil ska göra. Men när jag svängde in på parkeringen vid stationen lät det som faaaa… nånstans från däcken. Jag anade att en sten eller något hade fastnat och skavde vid bromsklossarna. Lite genant var det att komma till bilbesiktning med en bil som ”skriker”.

Ja, har man bommat ett helt år med besiktningen då ska bilen köras igenom två gånger ;)! Det var precis det som hände – bilen kördes igenom två gånger!! Orsak var sten/grus som hade fastnat p.g.a. det som jag körde i vid uppfarten till vår gård. Bilen blev godkänd men det tog sin lilla tid innan jag kom mig därifrån.

Nu har jag svart på vitt BILEN ska besiktigas om ett år och jag kommer att få ett meddelande med e-post så jag har ingen chans att glömma bort det eller???

 

 

Om arjasparlor

Jag är en femtioplussare som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Det här inlägget postades i Blandat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

