Härliga tider.

Oj, vad jag gillar hösten som alldeles snart är här med sina färger och mörka kvällar. Den tillåter mig att sitta inomhus i fåtöljen – tända några ljus och bara njuta och mysa. Solrosorna hör hösten till för mig, dessa är köpta för mina egna kommer aldrig att hinna producera blommor. Strunt samma jag har tjuvstartat med lite mys.

2017-08-02 21.08.09

Förutom mys inomhus ska jag tillbringa en hel del tid ute i skogen. Man kan ju undra varför jag ”ränner” i skogen men svaret är enkelt:

  1. Jag får motion (ifall jag inte bryter benen av mig). Balansen förbättras då man står med benen på varsin sten och försöker nå hallonen som man bara ska ha. Nacken, axlarna och armarna får sitt när man febrilt viftar och slår runt sig för att mota bort alla myggor och älgflugor. Och visst är det så att ögonen också får sitt, för det gäller att se allt det goda som bara gömmer sig bland gräs och träd. Och när man kommit hem ska man kontrollera sin kropp ifall det mot förmodan skulle kommit med en fripassagerare som bär namnet fästing
  2. Skogen är full av svamp (mannen gillar det absolut inte ) men jag plockar dom svampar jag själv tycker om. Ibland när det blivit lite för mycket av det goda passar jag på att ge bort det jag plockat, alltid är det någon som uppskattar våra skogssvampar.
  3. Hallon, blåbär, lingon, odon, kråkbär och säkert några andra ätliga bär också som bara väntar på att vi plockar dom. Tror att jag får köpa en större frys eller så går vi över till att äta enbart bär i ett par månader, för jag har kvar bär sen ifjol. Nej inte blir det större frys men kanske jag överraskar någon med ett par liter skogsbär.

Igår kväll gjorde jag en liten rekognoseringstur i skogen för att se hur det står till med svamparna och OJ vad jag hittade, så nu ska stövlarna på, korgen och svampkniven på armen och sen iväg till skogs. Kanske det kan bli en soppa till mig och något att ge bort. Här en bild av första svamppajen för denna sensommar/höst. Pajen är helt glutenfri innehåller kantareller, blek taggsvamp, spenat + lite annat. mums

2017-08-06 20.34.01-1

Glutenfri svamppaj

 

Om arjasparlor

Jag är en femtioplussare som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Det här inlägget postades i Blandat, Från trädgård och skog, Svamp, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

