Ett år med IBD

Idag är jag ägare av ett toapass som ska underlätta livet för mig.

Toapasset har jag fått från IBD föreningen i Finland nedan en länk till
sidan IBD och andra tarmsjukdomar

Inflammatorisk tarmsjuk dom (IBD)

Crohns sjukdom och ulcerös kolit tillsammans med mikroskopisk colit kallas gemensamt för inflammatorisk tarmsjukdom (IBD). IBD är en långvarig sjukdom som ger upphov till inflammation i tunn- och/eller tjocktarmen. Ibland kan sjukdomen vara vilande och ibland aktiv.texten är kopierad från

https://www.erstadiakoni.se/verksamheter/sjukvard/sjukdomar-och-symptom/inflammatorisk-tarmsjukdom-ibd

Vanligtvis skriver jag om mina hobbys, renoveringar ibland om dråpligheter som händer när man minst anar men nu tänkte jag skriva om något helt annat, nämligen mitt år med IDB och visst finns det dråpligheter i detta också det beror ju bara på hur man tar saker som händer och sker..

Allt började egentligen redan 2018 då läkarna misstänkte ulcerös kolit men efter undersökningar och en massa prover blev diagnosen ett stort frågetecken och dåvarande problem slutade våren 2019. Efter några normala år, om man bortser från Corona pandemin, mammas och hennes sambos sjukdomar och dödsfall så var livet och vardagen relativt normalt då jag kunde röra på mig lite längre bort än 10m från toaletten. Jag antar att det var ”lugnet före stormen” om jag får använda det talesättet.

I mitten på december 2022 fick jag vattendiarré jag trodde att det var en helt vanlig maginfluensa eller att jag ätit något olämpligt. Julen tillbringade jag mest på toaletten eller dess närhet, jag var glad att vi har två toaletter för det blev oftast bråttom 😒.

Försökte jobba som vanligt i januari men det började jobbigt då toabesöken kunde bli 15-20 om dygnet och minst 5 av dom nattetid …vem som helst förstår att sömnen blev vad den blev. Läkarbesök och prover togs, diagnosen mikroskopisk kolit kom i mars och sen dess har det varit cortisontabletter för att få bukt på diarrén.

Vad jag lärt mig under detta år är

  • Håll koll på var toaletterna finns jag har blivit bra på att ta reda på var toaletterna finns och hur många. Har varit tvungen att tänka om helt med att delta i större evenemang orsaken har varit att det inte finns tillräckligt med toaletter. Dom flesta har väl sett hur folk köar utanför toaletterna och då är det inte lätt att kila förbi.
    När jag är i centrum så planerar jag mina promenader/shoppingrundor så att jag vet var närmaste toalett finns (”dassrekognosering” 😁)
  • Ät inget före om jag ha något att uträtta utanför hemmet – detta gäller ännu dryga året efter starten. Jag har ibland utmanat ödet men har lärt mig att det onödig för då ”sitter” jag på helspänn och kan inte riktigt koppla av.
    Eller som förra hösten då jag skulle till skogs och plocka svamp med min syster. Första platsen där det brukar växa kantareller är inte långt bort från hemmet men avståndet kändes väldigt långt när jag lämnade min syster i skogen och rusade hem så fort som jag bara kunde, jo jag hann men det var bara tur. Kanske man ska ha med sig en ryggsäck som innehåller toapapper, våtservetter, rena kläder…det blir att tänka om med mina skogspromenader.
  • Lova inte i förväg för mig själv eller andra att jag ska delta i någon tillställning, främst sådana som kostar, och sker i framtiden för det är en stor risk att jag inte kan delta (vill ju inte betala i onödan). Det här stör mig mycket för nu har det ordnats många konserter, föreläsningar och kurser som jag skulle vilja gå på men vill inte vill köpa biljett i förväg för jag har ingen aning om hur jag mår just den dagen.
  • Bäst att ha handkräm tillgängligt. Nuförtiden har jag blivit storkonsument av handkräm och har en handkrämstub i varje väska och nästan i varje rum, allt detta handtvättande gör att mina händer kruttorra.
  • Ta dagen som den kommer
    Jag har så småningom börjat acceptera att jag inte kan göra allt vad jag brukade göra. Saknar simhallsbesöken, långpromenaderna och semesterresorna… men ”so what” nångång ska väl det bli ändring till det bättre och jag kan röra på mig igen tills dess får jag göra det bästa av situationen och göra andra saker … som att beställa alldeles för mycket tomat-, gurk-, chili- och andra frön. Tror att växthuset är alldeles för litet.

Om arjasparlor

Jag är en person som tycker om att greja med allt möjligt och det jag inte kan vill jag lära mig. Smycken av pärlor är min nyaste grej. Men egentligen håller jag på med allting som har med handarbete och hantverk att göra. Återbruk av gamla föremål och möbler är helt självklart för mig. Jag bakar surdegsbröd o. knäckebröd, jag syltar och saftar till husbehov men mest för att slippa alla tillsatsämnen. På jobbet handlar allt om datorer och olika program/appar.
Detta inlägg publicerades i Blandat och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar